2012-03-05 @ 09:00:06

Jossans lektion!

Hej på er!
Som ni vet så var jag och Julia hos Peter igår och fick lektioner. Så skönt tycker jag eftersom jag fick reda på varför han har varit så jobbig och vad jag ska göra åt det! Men låt oss börja från början.

Ja, min dag började med att jag åkte in till stan och spenderade 1,5 timme i en tapet butik med mamma. Tråkigt tycker kanske dom flesta men skit roligt tycker jag! Aja, vi kom till slut fram till vilka tapeter vi ska ha i tv-rummet uppe. Sen var det bara att skynda sig hem för att gå ut till stallet och göra iordning hästarna. Men jag var tvungen att slänga i mig lite mat först så blev sen ut till stallet vilket gjorde att vi kom efter i planeringen. Så jag blev jätte stressad när vi skulle lasta hästarna eftersom jag hade tänkt att åka kvart i 3 och vi började lasta typ 20 i 3. Tur att hästarna gick på hyfsat fort så vi kom iväg typ 10 i 3. (oj va mycket tider och krånglig det blev)
Och nu till själva lektionen. Vi började med att prata om vad som hade hänt sen sist och hur jag upplevde Atli nu och så vidare. Vi pratade mycket om att försöka fokusera på det som var bra och inte tänka så mycket på det som inte gått så bra. Alltså fösöka vara så positiv som möjligt eftersom jag är tränare och coach till hästen. Sen fick jag bara visa Atli i ett varv tölt innan Peter frågade om han fick sitta upp och testa.
Haha! Jag såg så fort han satt upp att jag rider Atli alldeles för mesigt... Peter visade minnsan vart skåpet skulle stå och oj så snygg min lilla pålle var bitvis!
Sen när han ridit lite både på vägen och på banan så frågade jag om jag hade ridit lite mesigt och svaret var: Njaa.. Med ett leende. Haha!
Sen sa han också att det är underlaget som ställer till det för honom. Han gillar inte att springa på isen helt enkelt. Så vi tränade lite först på banan och jag kände skillnad direkt när han sprang där isen hade smält bort. Han blev mycket stadigare. Men! Jag får inte låta honom springa för fort i tölten. Varken i starten eller under tiden för då tappar jag honom. Sen ska jag inte fokusera så mycket på formen för den kommer komma automatiskt när han får in takten och balansen i tölten så han kan använda bakbenen korrekt. Och så ska jag ge honom mer stöd i handen så det blir lite lättare.
Så nu minnsan blir det hård träning på tölten tills nästa vaccination i början på april då får han vila 1-2 veckor!

Oj så mycket text det blev.. Aja. Det var en väl behövd lektion!


Det syns att han kortar bakbens steget markant! Iaf mot när Peter red honom men det kan ju va så att jag inte får ihop honom så mycket som honom. Eller vad tror ni? Haha!

Kram! Jossan

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0