2012-03-15 @ 23:28:12

Longering och horsmanship

Hallå på er!
Idag så longerade vi och körde lite horsmanship. Anna (min lilla syster) fick också komma med ut till stallet och rida grannens häst Silverblesa som ska skrittas igång.

Julia började longera medans jag hjälpte Anna och borstade klart Atli. Jag tror det gick rätt bra för henne. Stelpa såg ut att lyssna bra på Julia och travade på efter bästa förmåga på den just nu väldigt kulliga banan. Jag avancerade dock lite för mycket när jag la ut 4 bommar som jag tänkte att Stelpa skulle trava över men Stelpa var redan trött i huvudet av att springa runt runt i trav som inte inte e så van vid annars, så det blev bara lite för mycket att hålla reda på när bommarna kom också.
Jag han hålla lite ridlektion för Anna också en stund sen så tog Julia över Anna och jag longerade Atli en stund. Men, varken han eller jag tyckte att det var speciellt kul så jag gick över till horsmanship istället för det tycker båda han och jag är mycket roligare!
Tränade lite "inkallning" efter bästa förmåga och följa efter och stanna. Lite basic. Sen lärde jag honom lite nya grejer också. Jag lärde honom att vid inkallning stanna på typ en meters avstånd ( ska träna på längre avstånd sen ) och att baka utan att jag går mot honom. Alltså jag står på stället och uppmanar honom att backa :) funkade faktiskt riktigt bra! Tränade även på att backa när jag backar och så och det gör han klockrent! Fina häst.
Det är så kul att hålla på med horsmanshipen på honom för han blir sjukt lyhörd ( eller är det godiset som han vill åt...?) efter ett tag.
Kom även på en sak till som jag ska lära honom. Jag ska lära honom att göra en piruett! Inte typ dressyrpiruett utan westernpiruett :) märkte i stallet att jag bara behövde peka på bogen och ta ett steg mot honom för att han skulle vända ett halvt varv och att locka honom till sig sen blir inte svårt ;P

Förresten så är det vi som sköter om hästarna nu tills på söndag eftersom våra grannar åkt bort. Hoppas bara inte att jag måste gå upp och ge dom frukost....
Ska även på lag-SM träning i helgen! Det ska bli helt underbart att träffa alla andra som ska dit med sina fina hästar! Taggad till tusen! :D :D

Får bli min favobild idag (det är typ den ända jag har på iPaden...)

 


Kommentarer:
Postat av: Fanny & Filippa

Jättefin blogg!♥

2012-03-16 @ 19:58:42
URL: http://syrrornaenstrom.blogg.se/
Postat av: Emma Gustafsson

Svar: Jasså! Då ska jag smörja min som tusan innan söndag ;) självklart glömde jag den i stallet idag.. :)

2012-03-16 @ 22:11:50
URL: http://freyfaxi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0