2012-05-18 @ 23:54:46

Testade en ny grej.

Idag så testade jag att sätta skyds-boots bak på Atli. Det gick faktiskt riktigt bra!
Han arbatede mycket mer med rumpan själv utan att jag var tvungen att vara på honom i varje milli-sekund. Jätte skönt faktiskt. Jag fick ju arbeta fortfarande det fick jag men inte hela hela tiden.

Jag körde bara en liten kortis med dom. Tölt i båda varven på banan och sedan lite arbetstempo trav pför båda händerna sen av med dom och ut på vägen och träna ökad trav och galopp.

Traven var inte bra idag.. Oavsätt tempo så lägger han in galopp steg hit och dit hela tiden. Skit irriterande e det eftersom han ABSOLUT inte har problem med traven. Han bara fjollar och retas och är allmänt dum. 
Om han fortfarade håller på så imorgon så ska jag visa honom.. Jag brukar göra så att jag driver på honom utav bara sjutton tills han nästan tycker att det är obehagligt sen tar jag ned honom till trav igen och kör tills han tar ett galoppsteg till då driver jag på honom utaav bara den igen och sen tillbaka till trav och när traven funkar så länge jag ber om det så saktar jag ner till skritt och kör något annat.
Det är även därför jag alltid kör galoppfattningar från skritt. Han älskar och galoppera och galppen e så jäkla stark, kanske inte starkaste gångarten rent poäng mässigt, men han kan ta galopp och galoppera i vilket tempo som hälst och ifrån vilken gångart som hälst. Och där är "problemet"..
Skritten är den ända gångart som han inte blandar in galoppen i så därför kör jag alltid galoppfattningar ifrån skritt. Och han är klockren på båda fattningarna från skritt så jag ser ingen anledning till att ändra på det.

Men på min förra lektion fick jag ta galoppen från trav ca 3 ggr och sen var det kört.
Ska fråga Sara om det är nödvändigt på någort vis för annars vill jag hälst undvika det och separera på gångarterna så mycket som möjligt. (Sara viste/ vet inte om min regel om att inte ta galopp från trav.)

Men iaf. Galoppen är jag jätte nöjd över! Jag tyckte jag fick med bakbena ordentligt och han lyfte jätte mycket uppåt enligt mig. ;)

Lite gamla galopp bilder:






Kan säga att det kändes som han löft mer uppåt den här gången ;)
Sen så har jag märkt att om det är något jag e duktig på i galoppen så är det att kolla på inner framben.... Jag insåg att jag satt och fullkomligen stirrade på det idag... Inte bra Josefine, inte bra...

Nu... Okej inte nu... Imorgon ska jag messa Sara och fråga om en lektion :)

Kram! Jossan


Kommentarer:
Postat av: Linda

De kan ju komma i perioder när de blandar gångarterna, de kan ju vara pga utveckling och allt, det börjar bli lite jobbigare och då kan de kompensera med att balnda och hejsan svejsan, Fifas tölt blir travtaktig ibland, hon som aldriog har velat trava haha, men det känns ändå som om vi är på ett utvecklings-trappsteg, vi vickar lite fram och tillbaka där och har inte riktigt tagit klivet upp.



Sv: Ja men ni två tycker jag ska ha bloggen ilag, det är liksom Jossan och Julia!

2012-05-19 @ 17:34:58
URL: http://mittangsull.blogg.se/
Postat av: Jenny

Kul att bootsen funkade :)



Angående traven så kanske han bara hade en sådan dag eller så var det ovant med bootsen och därför blev det lite si och så med traven.



SV: Nix, ingen mockning för min del, vi har många hagar som variteras mycket och är stora, vinterhagarna mockas vid behov med traktor :)

2012-05-21 @ 12:42:15
URL: http://islandstokan.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0