2012-11-19 @ 08:38:00

Fördelen med unghästar

Vet ni vad jag just kom på? Jo, jag kom precis på fördelen med att skaffa sig en unghäst.
Vill ni veta vad fördelen är? Jo, det är att man kan forma hästen precis så som man vill ha den.
 
Och det är exakt vad jag har gjort med Atli! Han är enligt mig precis som jag vill ha honom! Självklart vill jag att gångarterna ska utvecklas mer. Där är vi inte där jag vill att vi ska vara, eller jag vill inte att det här ska vara vårat bästa, för jag vet att han kan mer än det här.
Men jag syftar mer på hur han är i handen, hur han lyssnar på hjälperna och hur han lär sig.
 
Det finns ingen som har suttit och ridit sönder honom (förutom jag då eftersom jag faktiskt förstörde hans tölt med att inte vara tillräckligt konsekvent). Det är ingen som har suttit och slitit i min häst så att han blivit stum eller ridit honom fel så att han har blivit stel. Det finns nästan inget (förutom tjurskalligheten) som man måste gå igenom först för att få resultatet man vill ha.
 
Nu säger jag inte att det måste vara så att någon har förstört hästen någon gång bara för att man köper en häst som är äldre. Men du kan ju inte få någon garanti på att det inte varit så.
Och självklart kan man forma även en äldre häst precis som man vill ha den men jag inbillar mig att arbetet blir lite lättare om man har en unghäst som inte varit med om så mycket.
 
Men jag har i alla fall kommit på att jag gillar det. Jag gillar känslan av att jag kan forma min häst som jag vill ha honom redan från början utan att behöva stöta på problem som någon annan orsakat tidigare.
 
Vad föredrar ni? Unghästar eller äldre hästar?
 
 
Jossan

Kommentarer:
Postat av: rebecca

Jag har typ bara köpt unghästar, först köpte jag en 7 åring, sen en 5 åring och nu köpte jag en 4 åring ;)

Jag tycker det är kul att träna och utvecklas tillsammans, så därför föredrar jag unghäst ;)

2012-11-19 @ 08:57:26
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: rebecca

svar på kommentar:
Sant :) Jag tar alltid hjälp av en tränare eller två ;)

2012-11-19 @ 09:37:12
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: Michaela

Svar: Ja det är jättekul att det går framåt i alla fall! Det är är jädra stor balansgång ja..Ja han är en femgångare, dessutom ca 150 min mnkh och jättelång så det är jättemycket att hålla koll på, inte bara de 5 gångarterna, haha!

kram

2012-11-19 @ 15:52:05
URL: http://michaelabang.devote.se
Postat av: Michaela

Svar: Heheh, mjo min har varken koll på bakben eller hur han ska rikta bogarna, de vill gärna "falla ut", haha.
Jaa för din del underlättar det ju lite. Min häst har ju tappat traven som för ett tag sedan inte alls var dålig. Men men, det är ju bara att kämpa på, det gör ju allt mycket roligare när man sedan lyckas! ;)

kram

2012-11-19 @ 19:17:17
URL: http://michaelabang.devote.se
Postat av: rebecca

svar på kommentar:
Okejrå, nice :D

2012-11-20 @ 08:55:19
URL: http://rebeccamj.bloggplatsen.se
Postat av: Amanda

Föredrar nog både och, det är skönt ibland att bara ha en häst som går... en läromästare som kan visa vägen för en men samtidigt kan det vara kul med en häst som man kan forma själv! :)

2012-11-20 @ 10:43:27
URL: http://Kraftfranisland.blogg.se
Postat av: alexandra

Unghästar!!!! Helt klart, det måste vara lite fart å motor i hästen:)
Det var en stor Atli :)

2012-11-26 @ 14:51:49
URL: http://www.alexandrawesters.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0