2012-09-25 @ 23:03:00

Föreläsning idag

Ja jag fick faktiskt hela hästen fixad till mig idag och har faktiskt inte varit ute i stallet alls idag! Man har ju snälla grannar och föräldrar!
Hade prov idag som jag rå plugga till igår..... Men det gick väldigt bra faktiskt! Det var en fråga som jag inte kunde svara ända ut på men något poäng får jag allt på den iaf!

Sen så åt hela familjen på Kina restaurang! Jag "tvingade" oss att äta på ett nytt ställe men alla tyckte att det här stället var sämre än det andra så vi lär nog inte gå dit igen. Jag tyckte det var likvärdigt förutom det stora pluset att friterad banan och glass med sirap ingick i buffén! Hur bra är inte det liksom! Men jag har blivit lovad att få friterad banan och glass även fast vi går till det andra stället. :)

Sen var jag på föreläsning om lite sjukdomar och parasiter för häst och vad man själv skulle kunna göra och om häst apotek och lite allt möjligt!
Dock hade jag hört om det mesta förutom om maskmedel och olika maskar och så där.
Han pratade mycket om fång och kolik och båda vet jag ganska mycket om speciellt kolik då då.... ;) men det var intressant iaf.
Han visade även lite snabbt olika bandage lindningar som man kunde göra.

Men det var nyttigt och intressant!

Viste ni att om man avmaskar hästen med samma avmasknings medel hela tiden så kan maskarna bli emuns mot det medlet?
Därför finns det tre olika "grupper" av medel som man ska variera mellan. Man ska häller inte ge hästen avmasknings medel om det inte behövs för att undvika resistenta maskar. Därför ska man skicka in träckprov (bajsprov) för att kolla om hästen har mask eller inte. Detta behöver man bara göra på våren och kostar ca 300 kr.
Man kanske ska fundera på det....? Vi Hr inte så nu nämnligen.

Så har min dag sett ut! Sen har jag pluggat lite nu när jag kom hem!

Kram! Jossan

(I boken nedan hade jag läst enkel om vad som sas.)

Kommentarer:
Postat av: Tove

Vi byter avmaskningsmedel var 3e år :) jag litar inte på träckprov längre, det är så otroligt osäkert. Men vi mockar och byter hagar som galningar! :)

2012-09-26 @ 07:36:50
URL: http://raudur.blogg.se
Postat av: Tove

Det handlar så mycket om att man gör rätt, det kan finnas så olika mycket ägg i olika högar.
Vi tog träckprov för några år sedan men efter att min häst fick avlivas pga parasiter trots att vi inte hade sett några i resultaten av provet så håller vi oss till avmaskningsmedel. Vi kanske kommer ta något träckprov så småningom, men jag kommer aldrig mer våga lita på endast det. :/

2012-09-26 @ 12:39:04
URL: http://raudur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0