2013-04-02 @ 23:41:40

Idag gick det hyfsat

Ja, idag gick det lite bättre än vad det gjort de senaste dagarna. De senaste dagarna har endast bestått av dragkamper kan jag säga. Allt för att få stopp på honom typ. Hade helt fel bett första dagen han krånglade som satan så han bet sig lite granna i kinden på två olika ställen... Suck.. Toppen lixom!
Men idag så gick det bättre (självklart byte jag bett och nosgrimma direkt efter den första dåliga ridturen) och han lyssnade bättre på mig och drog bara en gång. Jippie! (...) Nej, men det gick helt OK idag och jag har även lagt märke till att jag inte rikigt får honom att böja sig rätt i bogen. Det är mest vänster bog som aldrig vill vara med på det jag vill att den ska göra och sp fort jag får med den så går det bättre. Han blir mjukare och stabilare. Sen är det ju de där jäkla bakbenen också men dom är helt okej ändå. 
 
Aja, idag red vi i alla fall ner till fjällnora fram och tillbaka och fokusen låg på att han skulle fokusera på mig! Jag tror inte att jag lät honom gå rakt en sekund förutom den gången då han drog då blev han rak. Mycket tölt blev det också och galopp vilket resulterade i att traven typ försvann. Nej men vi har kommit in i en "jagtargaloppifrånallt"-stadium och det är aldrig roligt... Men men vi kommer väl komma ur det här snart igen så.
Ska på Peter kurs den 13 så då får vi väl lite tips så där :)
 
Måste börja bestämma vilka tävlingar jag ska på snart också.. Jag hatar alla krav just nu!
 

Kommentarer:
Postat av: Alexandra

Skönt! Sticka är ju aldrig roligt, har du provat att vända på det, istället för att bromsa så han har en hand att springa emot så gasa? Gasa och driv tills han vill sakta ner, då driver du som friskt 100 meter till.. Det tar bort stick i många hästar, ge den "taktiken" 2-3 veckor så är det borta sen (kräver att man väljer bra ridvägar)..
Annars så är ju tipset att alltid ställa lite, höger check, vänster chek och aldrig vara helt rakställd... Låt han tänka på dig hela tiden... O så lägger man in sekund med rakställning o så bygger man på det, för målet är ju en mjuk och jämsidig rak häst:))

O så det med tempot och små galopp stuts, hoppa tillbaka ett steg och låt han ligga trygg ett tag där han känns stabil utan hopp.. Så renheten belönas, åk och njut.. Tempot kommer.. Han är ju så ung :))
Kram


Svar: Ne det är inte roligt... Ja jag körde den på min förra häst men vi har lixom inte tillräckligt långa vägar för att Atli ska hinna bli så trött så att han vill sakta ner... Fjällnora fram och tillbaka är ca 7 km och jag behövde en gång galoppera ca 7-8 km konstant för att han ska vilja sakta av själv.. :/ han har ett jäkla flås och det är ju mitt "fel" ;) men idag gick det bra så det lönade nog sig att vara lite extra bestämd igår :)Ja jag ska tänka på att göra honom rak också för det har du alldeles rätt i :)
Ja fast det lustiga med "jagtargaloppifrånallt"-grejen är att det spelar ingen roll om jaga står still eller om jag travar/töltar jäklit fort eller går i något tempo där emellan för han tar galopp ändå om han vill det... Men den här gången så är det bara traven som han hela tiden vill ta galopp ifrån :)
Tack för tipsen och stödet! Kram
Jossan

2013-04-03 @ 17:03:18
Postat av: Alexandra

You goooo girl :D ni är så fina tillsammans!!0

2013-04-04 @ 21:27:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0