2013-12-18 @ 22:21:53

Rop på hjälp!

Hej alla trogna läsare! Nu ropar jag på er hjälp och rådgivning!

Det är så här att Atli töltar inte längre rent i höger varv, men bara höger varv. Vänster är inga problem men i höger så rollar han och jag har försökt allt. Jag får det inte att bli rent. 
Han vill inte heller ge efter i höger tygel utan tar alltid stöd i den och så har det inte varit innan.
Innan jag släpte ihop honom i den nya flocken så var han mjukare än mjukast och så himla fin i tölten i båda varven och inga problem att släppa i något utav varven. Men nu är det något som inte stämmer. Redan första passet efter ihopsläppnings helgen så märkte jag att han inte ville gå helt rent i höger varv.
Han är inte halt men han vill inte gå rent. En till sak är att när jag gör en bakdelsvändning åt vänster så tar han inte lika långa kliv med höger fram som han gör med vänster när jag gör en åt höger.

Jag ska också till lägga att det har varit en hel del lek och spring i hagen och det är ganska lerigt i hagen.


Så till min fråga, vad skulle ni gissa att det är? Och vad skulle ni göra åt det? Vila eller ta hjälp av någon?

Kommentarer:
Postat av: Sophia

Svullen någonstans?
Är han ren i traven?


Svar: Nej inte svullen och det märks ingenting i traven det är därför jag är fundersam :/
Jossan

2013-12-19 @ 10:36:44
URL: http://fialei.bloggplatsen.se
Postat av: Alexandra

Tappar höger bog? Ha han rakatälld och jobba som attan för att inte tappa yttersidan..

Huummm .. Svårt!

Svar: Jo fast det känns lixom som om han tappar inner bog i höger varv, fast då kanske man ändå ska jobba rakställt? Eller?
Jossan

2013-12-19 @ 16:23:40
Postat av: Anonym

Ja prova att jobba rakatälld men att flytta massor (med bara pytteliten ställning.. Och framdeles vändningar..
Man får så lätt med bak i en flytt i sidled men bogarna glöms så lätt:)
Känns han fortfarande så?

Svar: Jag har faktiskt inte ridit honom sen i tisdags utan låtit honom vila lite eftersom jag är osäker på vad det är :) han lär få fortsätta vila nu över jul eftersom jag ska bort men sen är tanken att jag ska testa honom igen :)
Jossan

2013-12-20 @ 19:20:34
Postat av: Caroline

Kan han ha dragit på sig en kallstartsskada? Min gick orent, inte halt eller så men man anade att det var något fel då han ogärna galopperade i höger varv och hade svårt med vissa rörelser. En veterinär hittade en kallstartsskada på vän baklår. Denna störde alltså ut allt. Nu masserar jag honom innan ridning och då märks den inte av alls och han är hel och fin igen i ridningen. Kolla så att han inte har det likadant. Dessa kan verkligen lura en ordentligt!

Svar: Ja jag ska låta han vila lite nu sen ska jag se om det är borta. Om inte så får jag göra något åt det :)
Jossan

2013-12-21 @ 22:09:42
Postat av: jessiCA

Ring Håkan Lundell kiro och equi, sned i korset?, kanske si-leden? Mkt bus och lek kan lätt bli sättningar osv, Med vänlig hälsning Jessic

Svar: Okej ska kolla in det :)
Jossan

2013-12-22 @ 21:51:26
Postat av: Tove

Vet att det är lite sent att kommentera nu (kanske), men raudur har precis samma problem :) han rollar i höger varv och hänger i ena tygeln och det beror på att han inte är lika stark i båda bakbenen (svagare i vänster). Troligtvis så är det samma problem med Atli, han tar inte i lika mycket med båda sidorna och då blir det automatiskt så att han rollar.
Sedan om det är en utbildningsfråga eller att han är sned kan jag inte svara på, Raudur blir iallafall bättre med mer träning. Jag jobbar mycket med att ha honom rakställd och försöker göra honom jämn i sidorna genom olika övningar (öppna, sluta, framdels -och bakdelsvändningar).
Lycka till! :)

Svar: Ja antagligen så vad det så som du säger för när min tränare hoppade upp och red så gick det jäkligt bra och det var inte ett dugg kvar av det där rollandet.. Haha ;) men nu när jag har tränat rätt så har han blivit bättre även med mig :) han ska dock få en massage ändå inom kort, tror att det kan vara bra ändå :)
Jossan

2014-02-04 @ 19:32:27
URL: http://raudur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0