2013-02-18 @ 22:05:49

Dagens aktiviteter

Idag fick Anna rida Atli på banan en sväng. Det gick bra fast hon tyckte nog att jag var tråkig då jag tvingade henne att fortsätta försöka göra skänkelvikningar enda tills hon klarade det. Vilket hon gjorde efter ett tag men det var inte helt lätt. Anna rider jätte fint i ena varvet men när det kommer till andra varvet så faller alltsammans. Hon får då helt plöttsligt problem med att hållaisär hjälperna och det blev mycket krångligare. Men tillslut så släppte det lite och det gick bättre.
Hon fick trava volter och över upphöjda cavaleti-bommar och träna skänkelvikningar då då. Kanske inte jätte mycket jobb för Atli men jag hade inte tränat mycket annorlunda om jag hade longerat hosom så..
 
Stelpa fick också jobba mycket trav och ställningar med snodd. Alltså att hon skulle gå och kolla lite innåt hela tiden. Försökta även få henne att gå på en liten volt men med väldigt mycket ställning i halsen men det gick inte så bra... Jag tror att om man får igenom den övningen så kommer det lossna lite för henne. Det känns som det i alla fall. Hon kan lixom inte gå på en volt och skuta ut bogen. Det är väl bra? tänker nog vissa nu, men hon sträcker ju aldrig ut hela yttersidan om hon inte kan gå på volt och kolla innåt samtidigt. Den övningen lösgör bogarna på hästen.
Häär kan ni läsa om övningen ordentligt.
Det lossnade liite i ena höger varv men det var vääldigt jobbigt i vänster varv och till en början gick det inte alls där.
Jag började med att spänna in henne så här:
Inner sidan äv snodden är kortare än yttersidan så hon måste kolla innåt. Men det fattade hon inte riktigt så då bytte jag till att ha så här:
Snodden lika lång på båda sidor men det är istället min lina som bestämmer ställning i halsen. Funkade bättre i alla fall och jag fortsatte att köra på den sen också.
 
När jag åtminståne fått henne att gå någelunda böjd på volt i vänster varv gav jag mig och gick vidare till trav i höger varv, på större volt och två bommar som låg på marken i varsin "ände" av volten. Fortfarande samma inspänning.
Detta fattade hon snabbare och även fast det var suuuper jobbigt enligt Stelpa att gå stäld på volt i trav så gick det bra. Hon travade på bra och ibland fick hon världens shwung i steget och var riiktigt snygg! Sen blev det lite kortare steg men sen kom bommen och då fick hon flyt och shwung igen. Vår bana är inte helt rak så det blev lite nerförsbacke iblend och lite uppförsbacke ibland och det var alltid i nerförsbacken som steget blev kortare annars höll hon en rktigt fin trav resten av varvet.
Så bytte vi till vänster varv igen och det tyckte Stelpa inte var lika roligt... Det var mycket osäkert i det här varvet och jag vet att hon brukar trava något utåt stäld oavsett som hon har ryttare eller inte på sig så detta vart svårt! Till en början var det mycket tölt blandning i traven men sen så lossande det lite också och hon travade på, inte lika fint som i andra varvet men hon travade ändå! 
När hon började bli lite trött där så bytte vi till denna instänning:
Alltså halsförlängaren och här kände hon sig mer hemma så här travade hon på fint. Här körde jag även över två upphöjda bommar och hon skötte sig bra i båda varven! Så skrittade vi lite i båda varven som avslutning också och då såg jag till att hon skrittade igenom hela kroppen och ibland klev hon över en hel hov framför den andra. 
 
Sen fick det räcka och vi gick in och stretchade och hon fick äta ett kg hö också för att jag tycker att hon är liite för smal, för smal för att sätta muskler i varje fall så nu får hon ett extra kg hö när jag tar in henne och 2 dl mer havre. Hoppas det är okej med dig Julia? ;)
 

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0