2013-02-27 @ 08:27:21

Fler kan rida min häst nu

När jag köpte Stelpa så tog det rätt lång tid innan hon kände sig hemma i det nya stallet och det tog ännu längre tid innan jag hittade alla knappar på henne och vi kunde börja träna på riktigt.
Stelpa kan vara en ganska knepig häst att rida. Det är hårfina gränser mellan vilka signaler som får henne att göra vad. Hon är inte helt stabil i gångarterna så hon kan lätt blanda dom eller byta till en annan gångart om hon tycker det är jobbigt och man tappar koncentrationen.
 
Självklart så har andra kunnat rida henne, i skritt. Så fort vi har kommit till tölt eller trav så har det blivit problem. Jag har svårt att få fram alla små saker jag gör till den som rider men sen tar det också ett tag innan man har "kopplat ihop" sig med Stelpa, eller vad man ska säga.
Jossan och mina tränare har ju haft det lättare att rida henne än nybörjare som har testat henne. Men det har ju inte vart helt lätt tror jag Jossan hålla med om.
 
 Men nu tror jag det börjar släppa för Stelpa. Jossan har ju iof ridit henne ett tag nu men som hon skrev förut så har hon kommit på hur man ska rida Stelpa nu. Det var ungefär så för mig också, man tyckte att det gick helt okej men sen när poletten föll ner så vart det en helt ny Stelpa. Nej, inte helt ny men nu kändes det att man verkligen kunde jobba och träna med hästen. Inte bara rida, typ...
 
Här ser jag hur Stelpa har utvecklats. För att någon som aldrig har töltat eller är nybörjare med hästar bara skulle kunna sätta sig upp och tölta helt rent flera sträckor var ju bara att drömma om. Mina små systrar har ju ridit på ridskolan förut och pappa har precis börjat och jag har försökt hjälpa de förut att kunna tölta på Stelpa när de varit med i stallet. Men det har sällan blivit några långa sträckor ren tölt.
 
Nu kan både pappa och min yngsta lillasyster tölt och trava helt rent med Stelpa, utan att hon tappar takten eller byter gångart. Nu skulle en nybörjare nästan kunna lära sig tölta på Stelpa! Det är inte längre bara Stelpa som måste lära sig!
 
Så kort sagt. Fler kan rida Stelpa nu, i alla gångarter. Visst kan man om man är ny på henne behöva lite instruktioner men att det över huvudtaget fungerar bra är ett stort steg. Väldigt roligt det här, inte för att jag behöver någon annan som ska rida Stelpa men man märker att det går frammåt.
Stelpa med pappa på ryggen:
Min lillasyster och Stelpa...inte lätt med all pannlugg när man är kort :P
 
Kram

Kommentarer:

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0