2013-01-23 @ 15:01:25

Hopplöst!

Det är verkligen hopplöst att det inte bara kan var alagom någon nång när man rider!! Antingen är hästen för stark i den ena gångarten eller för svag i den andra, för stark eller för svag, för het eller för lat... Kan det bara inte vara bra någon gång!!

Igår hade Atli i handbromsen så fort vi tog tölt. Inte ett steg i onödan tog han.. Han bar sig själv och det var en hyfsad takt men kanske inte så mycket bakben som man önskar men det gick inte framåt!! Inte ett steg tog han i! ÅÅÅÅÅÅÅH VAD JAG BLIR TRÖTT!!! Det var ju iochförsig det här bakslaget jag väntade på efter förra veckan men varför måste han bli seg!? Jag förstår inte?!
Ena stunden bara springer han och vägrar stanna och andra så vill han inte alls??
 
Bläää... Och de är alltid tölten, alltid tölten, som blir den som vi får problem med. Ingen annan gångart, ingen annan.
 
Så det var bara att skita i vad både Peter och Gummi sagt och så körde jag mitt egna rejs. Bokstavligt talat. Jag började helt enkelt tjoa och tjimma så att han blev lite glad och ökade farten (fortfarande tölt) så körde vi på så en bra bil jag jag berömde och tjoade på tills vi slog över i galopp och jag saktade ner. Sen när vi skulle ta tölt igen så ville han i alla fall framåt så efter bara en liten bit tölt i hans valfria tempo (som var så fort kan kunde) så saktade vi av och jag tog ingen mer tölt på hena vägen hem.
 
Jag skiter faktiskt i om det är rätt eller fel att göra så här. Jag har hellre an häst som jag måste bromsa än en som ligger med handbromsen i.
Missförstå mig inte nu, jag vet att jag klagade när han bara sprang för mig också och att jag sa att jag ville ha min gamla lite segare Atli tillbaka men den här versionen av segare är inte den versionen av Atli som jag köpte honom i. När jag köpte honom hade han bara lagom med vilja. Han gick framåt men han sprang inte framåt. Den här versionen önskar att han kunde backa. Han tänkte framåt när jag köpte honom även om han inte vad het, den här hästen som jag fick igår tänker bakåt och lägger i handbromsen. Inte samma sak ;)
Om han är likadan idag tänker jag köra på exakt samma sätt. Släppa ALLA krav och BARA tänka framåt och ENDAST framåt.

Kommentarer:
Postat av: Linda

Jag tycker du har ett bra tänk Jossan! Sådär är Fifa med, så jädra fram och tillbaka så man blir helt snurrig i bollen.

Men kämpa på, jag tror du vet hur du ska hantera varje situation, lita på din egna känsla!

2013-01-23 @ 16:57:01
URL: http://www.mittangsull.blogg.se
Postat av: Frida

Jag tror det är en bra idè, det ska ju vara roligt för både ryttare och häst. Hur man fixar det spelar ingen roll egentligen :)

2013-01-23 @ 19:38:02
URL: http://guffiframidfelli.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0