2013-01-13 @ 16:48:10

Lektion

Jag red ut idag med Peter precis som bestämt och det gick faktiskt bra, inte lika bra som det kan gå hemma men bra gick det. Fattades liiite påskut bak och han kändes liiite framtung men det är om jag ska vara riktigt petig. Peter tyckte dock att han gick super fint och jobbade bra med rumpan. Peter red honom ungefär halva sträckan och jag andra halvan, jag fick rida lite mer. När Peter red honom så sa han att han är mycket mer mottaglig för lite press, alltså att man kan trycka på honom lite mer utan att han faller isär eller blir super frustrerad. Han tyckte det var roligt att få testa och se Atli ute också och som alltid så fick jag massor med beröm för min grund ridning på Atli och jobbet jag lagt ner. Peter säger att Atli kommer bli super flott och att han kommer utvecklas ännu mer när snön smälter och det inte finns någon is kvar på vägarna, då kommer allt gå mycket lättare.
 
Jag tyckte att det var jätte bra att rida ut och få lektion samtidigt för nu rider vi ju endast på vägarna och rakt fram hemma eftersom vi inte kan rida någon annanstans, vilket är tråkigt.
Det jag skulle träna på var att börja lite "långa" serpentiner, alltså inte snäva svängar utan väldigt mjuka svängar, i tölt. Skulle också träna på att flytta lite i sidled i tölt.
Annars skulle jag fortsätte som jag gör. Det behövs bara mer styrka nu för att det ska gå ännu bättre.
 
Inga bilder tyvärr eftersom vi red ut. Pappa fottade lite när vi värmde upp på rid banan men inte mer än så.
 

Kommentarer:
Postat av: Anonym

ingenting elakt eller något sådant:) men har ni nångång tänkt på att hästar har fobi för små utrymmen, alltså drar man ner händerna så att bettet tryks mot tungan, nedre delen av munnen så vill hästen dra upp huvudet?:)

Svar: Okej, men hur ska det hjälpa mig om jag höjer händerna? Då läggs ju trycket uppåt och jag tror inte att han kommer ta ner huvudet om trycket säger uppåt..? Eller? Det känns ju i alla fall inte logiskt för mig.Tack för att du tipsar och så men jag går nog på det jag tycker är logiskt och vad min tränare säger :)
Jossan

2013-01-13 @ 17:54:47
Postat av: rebecca

ååh vad kul att det gick bra och att han tror på atli :D spännande!
Kan inte du skriva ett inlägg om ditt mål och tankar kring tävlingssäsongen 2013? :D

2013-01-13 @ 21:27:32
URL: http://rebmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0