2013-01-14 @ 09:08:03

Tankar och mål för 2013

Fick ett önskemål om att jag skulle skiva om mina mål och tankar kring Atli 2013 och främst kanske tävlingsplaner osv och visst kan jag det!
Det går alltid bra att komma med frågor eller önskemål om vad vi ska skriva! 

Eftersom Atli är ganska underlagskänslig så blev det svårt att sätta kortsiktiga och långsiktiga mål eftersom kraven kommer att höjas mycket när all snö och is försvinner ifrån vägarna så det blir lite annorlunda upplägg här.
 
Mål för vintern:
 - Få till den korta tölten bra = få mer styrka i den. Det innebär inte att jag vill att han ska kunna gå i form utan tjafs och helt perfekt utan att vi ska kunna tölta längre sträckor i en bra, hyftat bärig tölt utan att tappa bakbenen. Inget form- eller aktions-krav, bara takt- och bakbens-krav. Det tror jag att vi kan klara av att sätta nu i vår om det inte händer något oväntat.
 - Trava i ett mellan tempo med samma på skjut som den ökade. Jag vet att han kan det här, vi kunde göra det innan snön kom så jag tror inte att det ska bli så svårt att få tillbaka det. Dock hade det nog varit lättare om jag kunde sitta ner i traven... Så det får bli jag som övar helt enkelt.
 - Få åtminstånne över 4.5 för tölt på en tävling. Tölten har verkligen utveklats sen jag tävlade sist och jag tycker att jag faktiskt borde kunna komma upp i de här poängen nu. Men jag är osäker på om han kommer orka hela vägen runt i tölt så detta är ett "önske-mål".
 
Mål för vår:
 - Börja träna form i tölten. Här vill jag att vi ska ha kommit så långt att vi ska kunna börja träna form på riktigt och på volt helst. Här vill jag att vi ska ha en hyfsat stabil tölt och kanska börja sikta mot snabbare tempon.
 - Galopp på volt. Det är något som jag vill att vi ska klara av så det kommer vi att börja träna på så fort all snö och is försvinner.
 - Förbättra galopp och trav och skritt. Inte så mycket men liksom finslipa det lite extra och kunna jobba ordentilgt i mellantempo galopp och trav. Så att han har tävlings-gångarter om mn kan kalla det för det.
 
Långsiktiga mål (mål för det här året):
 - Få minst 5.5 för tölt av tre dommare på samma tävling och minst 6.0 för trav och skritt och minst 6.5 för galopp. (lätt klass)
 - Kunna starta i en öppen klass med, i alla fall, så pass bra poäng att vi kommer till B-final.
 - Utvekla den ökade tölten.
 - Kunna rida med vikt-boots. (Kommer väl inte hända men jag kan ju hoppas)
 
Jag tycker att det känns lite taskigt mot alla andra att jag ska starta i lätt klass med de där målen... Jag vet inte om dommarna kommer ge mig så höga poäng om jag startar i lättklass heller.. Jag har alldrig sätt det ske i alla fall. Så vem vet jag kansk startar i öppen klass snabbare än vad jag tror.
Men samtidigt så har jag ingen toppen tölt precis.... Och ingen ökad tölt heller så vad ska jag göra? 
 
Så det är väl mina mål för i år.. Själva tävlingsplaneringen kommer vara så att jag börjar med att tävla var annan månad tills tja.. Jag vet inte när det känns bra att börja starta en tävling varje månad. Om det känns så bra att jag känner att jag kan det.
Jag är ganska noga med att inte tävla för mycket. Om jag säger en tävling i månaden så ska det helst gå 3-4 veckor innan jag startar i en till tävling annars tävlar jag inte. Jag vet att Atli tycker att det är roligt nu men jag vill at han ska fortsätta tycka det också.
 
Det målet med att jag ska få minst 4.5 på tävling är ju ett önske-mål. Haha.. Om det inte blir så så blir det inte så. Jag tänker börja denna tävlingssesong med samma inställning som den förra: Vi ska ha kul och göra vårat bästa. Om det är rätt gångart och om han lyssnar fint på mig så är jag nöjd. Ett kvar är väl att han i alla fall ska klara en långsida utan att tappa bakbenen i tölt.
Däremot om jag känner att senare i år kommer jag att höja kraven. då ska det vara ren tölt med ordentliga bakben hela varvet tölt. Men det får bli när det är bättre underlag unte för Atli.
 
Jag älskar våran väg på våren. Blir lite sunkig att köra bil på men mer perfekt att rida på kan den inte bli! Den är ganska sandig och jordig våran väg men eftersom bilarna kör på det så blir det hårt samtidigt som vattnet gör att det blir alldeles lagom med "swung" i underlaget!
 
 

Kommentarer:
Postat av: rebecca

Kul och läsa!! Låter spännande :D Ska bli kul och följa er!

Vet du, jag och många andra blir rent av förbannade på att domarna är snåla med poäng i lättklass. Egentligen ska det vara exakt samma krav på lätt och öppen klass, bara att öppen klass ex har ökad tölt i fyrgången.. Men dom andra gångarterna ska ha samma krav på sig.

Jag skulle exempel aldrig kunna få en 7,0 i traven om jag tävlade i lättklass MEN hade jag ställt upp i öppenklass med exakt samma trav hade det kunnat varit möjligt. Det är så dåligt!! Jag håller med dig, att det är lite "synd" om dom andra när folk kommer med hästar som har bra gångarter men inte ökad tölt ex, men det är som du säger: vad ska man göra?! Träning ger färdighet så någonstans måste man ju börja...

Glöm inte, kl 10.00 publiceras mitt och Michaelas andra inlägg! :D checka och lämna gärna ett avtryck!

Svar: Ja fast samtidigt så förstår jag dom. Ja menar vissa som tävlar lätt klass får ju typ 4.5 i total poäng. Kul då att möta någon som får kanske över 6.0 i total poäng! Så därför kanske dom inte vågar sätta så höga poäng för det kanske är massor av flk som kommer bli arga då.
Fast samma förutsättningar ska det väl ändå inte vara? I öppen klass så är dom väldigt noga med övergångar och nedtagningar. I lätt klass så är det ett pluss i kanten men inget krav att man ska göra en snygg nedtagning. Så har i alla fall jag uppfattat det. Det måste ju vara högre krav i öppenklass eftersom det är svårare att få högre poäng där. Fast jag har inte läst regelboken ;)

Men jag håller med dig också.. Det vore ju kul att få en 7.0 i lätt klass ;)
Jossan

2013-01-14 @ 09:31:59
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: Rebecca

Nej det är samma krav fast beror ju på vad man tävlar. Tävlar man i öppen tölt får man ju poäng för nedtagningar som du säger men inte i ex fyrgången, tror jag?! Nu blev jag osäker;)

Svar: Haha okej ;)
Jossan

2013-01-14 @ 14:31:21
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: Rebecca

Jag skrev nyss och frågade en domare, då vet vi snart svaret ;)

2013-01-14 @ 14:48:42
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: rebecca

Kopierat från en domare:

Bedömningen och kravet i alla gångarter är precis sammafrån lättklass till VM.
Om det är rätt att det är så går ju att diskutera och tycka olika om, men så är det.

Svar: Jaha! Wow! Ja. Då borde man ju kunna på 7or i ett lättklass program om det är så pass bra. Intressant!
Jossan

2013-01-14 @ 22:05:46
URL: http://rebmj.blogg.se
Postat av: rebecca

Ja, fast det är ju det man inte får.. dom är snåla i lättklass vilket borde ändras... :/ men men!

Svar: Ja, det håller jag med om!
Jossan

2013-01-14 @ 23:32:58
URL: http://rebmj.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Ofta här?
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:


Kommentar:


RSS 2.0